Анотація досвіду


Анотація на узагальнений матеріал
перспективного педагогічного досвіду
Тема досвіду: «Формування інформаційної компетентності учнів на уроках географії та економіки»
Об’єкт досвіду: використання засобів ІКТ для формування інформаційної компетентності учнів.

Адреса досвіду:
70242
вул.Космічна, 21,
с. Малинівка,
Гуляйпільського району,
Запорізької області


Автор досвіду: Алфьорова Олена Миколаївна, вчитель географії та історії


Роки вивчення та рік оформлення досвіду 2013-2014, 2014-2015, 2016


Провідна ідея досвіду


Географія спрямована на формування в учнів просторового уявлення про земну поверхню та розвиток умінь усвідомлено орієнтуватися в соціально-економічних, суспільно-політичних і геоекологічних подіях у державі й світі.

Запровадження в навчально-виховний процес інформаційно-комунікативних технологій є вимогою часу. Без їх використання забезпечити рівний доступ до якісної освіти для всіх учнів неможливо.

Основна ідея досвіду — активне впровадження інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) у навчально-виховний процес з метою розширення його можливостей, забезпечення нових шляхів подання інформації. ІКТ дають можливість для випробування власних ідей та проектів. Використання ІКТ у процесі навчання та викладання надає можливість задовольнити індивідуальні освітні потреби учнів.

Метою досвіду є формування інформаційної компетентності через використання інформаційно-комунікативних технологій на уроках географії та економіки.

Реалізація мети досягається вирішенням наступних завдань:


  • активізація пізнавальної діяльності учнів, що досягається шляхом використання ІКТ на уроках географії;
  • забезпечення високого рівня знань випускників, уміння самостійно набувати і застосовувати їх на практиці;
  •  розвиток кожного учня як творчої особистості, здатної до практичної та дослідницької діяльності;
  •  розвиток критичного мислення;
  •  формування в учнів цілісної картини світу.


Фундаментом досвіду є опора на активне використання комп’ютерів та мультимедіа, що забезпечують формування здібностей роботи з інформацією, дослідницьких навичок, умінь приймати оптимальне рішення, розвивають комунікативні здібності та дозволяють отримати дитині стільки інформації, скільки вона потребує.

Очікуваний результат від реалізації досвіду: в найближчій перспективі — підвищення рівня засвоєння учнями знань та умінь; у подальшій перспективі — успішність і професійна реалізація випускників школи в дорослому житті. Саме вони дозволяють робити висновки про дієвість.


Свою педагогічну діяльність спрямовую на розвиток індивідуальних пізнавальних та творчих здібностей кожної дитини, її самовизначення, самореалізацію та самовдосконалення.

Людина, яка володіє ІКТ та інформацією, має інший, новий стиль мислення, принципово інакше підходить до оцінювання проблем, організації своєї діяльності. Інформаційні технології відкривають учням доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищують ефективність самостійної роботи, розширюють можливості для творчості.

Формування інформаційної компетентності відбувається як на уроках географії та економіки, так і в позаурочній діяльності . На уроках географії та економіки вона формується в декілька етапів та досягається через використання інформаційно-комунікаційних технологій .

При підготовці до уроку активно використовую можливості програми MS PowerPoint, яка дозволяє широко представити різнопланову інформацію: відео-, аудіо-, фотоматеріали, графіки, діаграми тощо.

Практичні роботи з використанням комп’ютерів учні виконують більш охоче, що покращує рівень засвоєння знань. Скорочується і час виконання цих завдань. Таку форму використовую на практичних заняттях: «Побудова секторної та стовпчикової діаграм національного складу населення України», «Складання схеми галузевої структури промисловості України», «Побудова секторної діаграми виробництва електроенергії різними типами електростанцій» (9 клас); «Порівняльна оцінка трудових ресурсів і зайнятості населення в основних сферах господарства країн та регіонів світу», «Порівняльна оцінка ресурсозабезпеченості двох окремих країн чи регіонів світу» (10 клас). Хоча треба відзначити, що не всім учням це вдається з першого чи другого разу. Але у перспективі – до снаги усім. Тому диференціюю завдання - одні виконують у зошиті, інші – на комп’ютері.

При роботі над проектами учні також складають презентації в програмі MS PowerPoint. Щоб запобігти бездумному «скачуванню» готових презентації з Інтернету для учнів, надаю їм пам’ятку - вимоги, яким має відповідати презентація. Активно використовую програмні засоби навчання, колекцію тематичних відеороликів, мультимедійні посібники «Економічна та соціальна географія України, 9 клас», он-лайн – підручники, так звані «хмарні технології». Електронні засоби навчання дають унікальну можливість продемонструвати процеси або змоделювати явища .

Використання Інтернету є невід’ємною частиною навчального процесу, тому намагаюсь якомога повніше використовувати його можливості. При підготовці до уроків та при розробці позакласних заходів я користуюсь різноманітними освітніми та географічними Інтернет - ресурсами, які рекомендую і учням. Для полегшення роботи в мережі учні отримують пам’ятку «Пошук інформації».
Завдяки інтерактивним формам навчання учень з пасивного слухача перетворюється на активного учасника навчального процесу. Як відомо, навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учнів. Відбувається колективне, групове, індивідуальне навчання у співпраці.
Невід’ємною частиною формування інформаційної компетентності учнів є проектна діяльність. Проектна діяльність вимагає продуманого підходу: ретельно розробити план проекту та критерії оцінювання діяльності учня й готового продукту, підібрати методичний матеріал на допомогу учневі, проробити варіанти усунення можливих утруднень, спланувати форми проміжного оцінювання й самооцінювання учня.
Робота над проектом здійснюється в декілька етапів . Працюючи над проектом учень проходить стадії планування, аналізу, синтезу, активної діяльності. У практиці використовую дослідницькі, творчі, ігрові, інформаційні, практико-орієнтовані міні-проекти (як індивідуальні, так групові та колективні).
Домашні завдання намагаюсь урізноманітнювати, надавати їм творчості. Учні готують повідомлення з різних джерел інформації, збирають добірки фотоматеріалів, пишуть твори-мініатюри. З кожним роком ці завдання ускладнюються відповідно до вподобань і здібностей учнів. Школярі готують рекламні проекти, екологічні пам’ятки, кросворди, складають задачі та проблемні завдання, пишуть для товаришів тексти географічних чи економічних диктантів.
На уроці географії та економіки намагаюсь створити умови для формування особистості, адже вважаю, що кожна дитина – талановита. Тому у процесі навчання спонукаю учнів до здобуття:

  • необхідних знань, умінь застосовувати їх на практиці для розв’язання різноманітних проблем;
  • до самостійного критичного мислення, бачення труднощів у реальному світі й пошуку шляхів раціонального їх подолання;
  •  чіткого усвідомлення, де і яким чином отримані знання можуть бути застосовані у практичному житті;
  • вмілого опрацювання інформації (збирати, аналізувати, узагальнювати, зіставляти, аргументувати тощо).
Звичайно, в навчально-виховному процесі на уроках географії та економіки при використанні комп’ютера, учителю треба пам’ятати про негативний вплив випромінювання монітора на зір, симптом хронічної втоми та болі у спині, появу психічного стресу тощо. Тому, звичайно, весь урок будувати тільки на роботі з ІКТ недоцільно. Потрібно дотримуватися санітарно-гігієнічних вимог, передбачати спеціальні вправи на уроках для запобігання можливих небажаних наслідків. Для цього учні користуються пам’яткою при роботі з ІКТ. При складанні плану уроку враховую вікові особливості учнів та рівень їх знань та розвитку.
Але певні недоліки не стануть на заваді все ширшому використанню інформаційних та мультимедійних технологій на уроках географії та економіки.
Для розвитку інформаційної компетентності важливе значення має позакласна діяльність. Готуючись до географічного вечора, добираючи запитання для команди-суперника, учні знаходять, осмислюють, опрацьовують різні джерела. Без постійної самоосвіти учасники географічних змагань приречені на програш. Щоб цього не трапилось, учням потрібно не просто мати міцні знання, а й уміти використовувати їх творчо.
Звичайно, є резерви щодо ведення дослідницької діяльності. Але така робота вже розпочата і думаю, за рік матимемо позитивний результат.
Цікавий вид роботи, який апробувала у 2014 році – участь у веб-квесті на порталі Заповікі (нагороджена Дипломом Департаменту освіти і науки України за активну участь в обласному веб-квесті «Полювання на лисиць» в рамках реалізації Року електронної дидактики «Мистецтво навчати», наказ ДОН ЗОДА від 10.06.2014 № 0451). Вважаю, що такий вид діяльності заслуговує на увагу, особливо в позаурочній діяльності, хоча й вимагає ретельної підготовки.
Кожного року є активним учасником районної он-лайн виставки «Зернини педагогічного досвіду», маю відповідні сертифікати. У 2015 році нагороджена Дипломом ІІІ ступеня.



3. Висновки та рекомендації.

Застосування на уроках географії та економіки ІКТ у взаємозв’язку з новітніми методами та технологіями навчання сприяє активізації навчально-виховного процесу, удосконалює форми і методи уроку, відкриває нові можливості широкого впровадження в навчальний процес самостійної пізнавальної діяльності учнів, дозволяє залучити всіх учасників навчального процесу до активного набуття знань, до творчої діяльності.

Творче використання інформаційних технологій дозволяє підвищити інформаційну культуру учнів, активізувати школярів у процесі навчання, що призводить до виникнення стійкого інтересу до предмета.

У процесі роботи над проектами учні з’ясовують, як застосовуються їх знання для вирішення проблем. Навчаються систематизувати матеріал, виділяти головне, суттєве. При роботі в групі у них виховується почуття колективізму, співпереживання, взаємодопомоги, взаємовиручки. Учні набувають навичок роботи з MS Office, навчаються знаходити необхідну інформацію в світовій мережі Інтернет.

Учні активно беруть участь у олімпіадах, різноманітних конкурсах.

При впровадженні ІКТ на уроках я зіткнулася з певними проблемами, вирішенню яких приділяю велику увагу .

Своїми творчими напрацюваннями охоче ділюсь з колегами на засіданні районного методичного об’єднання учителів географії та економіки. Беру участь у роботі віртуальних методичних об’єднань, є учасником конкурсів. Працюючи над самоосвітньою діяльністю, успішно пройшла курси «WEB – 2.0» та тренінг «Мережеві технології навчання».

Використання ІКТ на уроках географії та економіки має позитивні наслідки, тому що формується інформаційна компетентність, розвиваються навички комп’ютерної грамотності.

Ці технології розвивають не тільки учнів, а й учителя, роблять його роботу приємною, успішною, результативною, полегшують працю, забезпечують професійне зростання та самовдосконалення.
Вважаю, що лише компетентний вчитель може виховати компетентного учня.


Використана література
1. Баранов А. О. Возможности использования средств MS Office в обучении географии / Алексей Баранов// География в школе. – 2003. - №7.– С.64-65.

2. Ільїнський А.М. Використання інформаційних технологій на уроках
географії / А.М. Ільїнський // Географія. – 2004. - №23. – С.15-16.

3. Костиря К. І. Використання комп’ютерів з метою особистісно орієнтованого навчання на уроках географії / К.І. Костиря// Рідна школа.- 2004. - №10. – С.28-31.

4. Корнєєв В.М. Комп’ютер і географія /В.М. Костиря// Освіта. – 2003. –
№12. – С.10-11.

5. Митрофанова Ю.В. Подготовка будущих учителей географии к использованию новых информационных технологий /Юлия ВладимировнаМитрофанова// География в школе. – 2004. - №6. – С.43-55.

6. Новенко Д.В. Новые информационные технологии в обучении /Дмитрий Васильевич Новенко//География в школе. – 2004. - №5. – С.47-51.

7. Ротаєнко П. Комп’ютер у навчанні географії / П.Ротаєнко , Н. Самойленко, Л. Семко // Краєзнавство. Географія. Туризм (Шкільний світ).– 2003. - №12. – С.7-9.

8. Шульгина О.В. Возможности и проблемы использования компьютерных технологий в преподавании географии /Ольга Владимировна Шульгина// География в школе. –2003. - №8. – С.45-49.

9. Юхимович О. Використання комп’ютерної техніки під час вивчення географії /О.Юхимович//Географія та основи економіки в школі. – 2003. – №5. – С.16-20.

10. Дишлєва С. Інформаційно-комунікаційні технології та їх роль восвітньому процесі/ С. Дишлєва// http://osvita.ua/school/technol/6804/print//

11. Гудима В.Н. Використання інформаційно-комунікаційних технологій увикладанні географії./В.Н. Гудима// http://www.narodnaosvita.kiev.ua/vupysku/2/statti/gyduma/gyduma.htm



Комментариев нет:

Отправить комментарий